همسر بهشتی

زن ها فرشته اند...

همسر بهشتی

زن ها فرشته اند...

fereshte.goodwife@gmail.com
کانال ایتا: heavenlywife@

آخرین مطالب

چرا حالمون خوب نیست؟ (۲)

دوشنبه, ۴ دی ۱۳۹۶، ۰۹:۵۵ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم


(سلام مجدد. ببخشید که چند روزی بدقولی شد. از همون فردایی که قرار بود این پست رو بنویسم سرماخوردگی حسابی زمین گیرم کرد. اگر تازه وارد این بحث شدید لطفا اول شماره یک رو بخونید. نظرات خیلی خوب پست قبل رو هم از دست ندید.)


دلیل دوم: دلیل روانی:


خب باید اعتراف کنم که تا همین یکسال پیش خود من از مخالفان سرسخت روانشناسی غربی و روانپزشکی و همه مشاورهای توی مراکز مشاوره و ... بودم. معتقد بودم آدم باید بلد باشه خودش مشکلات خودش رو حل کنه. آدم مومن نباید کارش به روانشناس بکشه. به هیچ کدوم از مشاورهای بیرون اعتماد نداشتم و اونها رو آدم هایی میدونستم که فقط یه سری واحد در اون رشته پاس کردن و یه مدرک گرفتن، اگر هم قرار باشه آدم از کسی برای روح و روانش کمک بگیره اون آدم باید در قدم اول یک انسان الهی باشه نه اینکه فقط درس روانشناسی خونده باشه و خلاصه... به علاوه همه اینها همیشه میگفتم من خودم یک عمره به همه مشاوره میدم کی میخواد چیزی به من بگه که به ذهن خودم نرسیده باشه؟ اصلا چه جوری میخوان به من کمک کنن که خودم نتونم؟ خلاصه... حسابی مغرور و از خودراضی و صدالبته شکاک. 

اما همه این ذهنیت ها یک روز به هم ریخت. یک روز وسط کار خونه داشتم یکی از سخنرانی های تربیت فرزند آقای تراشیون رو گوش میدادم. که بحث رسید به ویژگی های مادر خوب و یکی یکی شمردند تا رسیدند به سلامت روانی. بعد که داشتند نشونه های عدم سلامت روانی رو توضیح میدادن بحثشون رسید به اینجا که بیماری های روحی از اون چیزهایی نیست که بذارینشون به حال خودشون خوب بشن. افسردگی رو اگه جدی نگیری، اگه دنبالش نری، فقط عمیق تر و شدیدتر میشه. بعد گفتند اصلا تا همین چند سال پیش بحثای روانپزشکی جزو مباحث پزشکی بوده، اینام بیماریه. مثل بیماری جسمی. باید به متخصص مراجعه کرد و خوبش کرد. بعد گفتن اگه از این مواردی که من میگم نشونه هایی تو خودتون می بینید برید یه مرکز روان درمانی تست سلامت روان بدید. این بیماری ها رو به حال خود رها نکنید. جالب بود که ایشون حتی تنبلی رو هم یکی از همین بیماری ها شمردند و من بعدها فهمیدم مشکل تنبلی معلول بقیه مشکلات روانی ما مثل افسردگی و وسواس فکری و ... است.  مادر خوب مادریه که از لحاظ روانی سالم باشه! اینجا بود که همه ذهنیت قبلی من عوض شد. 

ببینید ما از ابتدا با یک روان آزاد و خالی به دنیا می آیم. هرچی سال میگذره، هرچی بزرگ تر میشیم، هرچی تجربه های بیشتری از سر میگذرونیم...همون طور که بزرگ تر و آبدیده تر میشیم، بار روی دوشمون هم سنگین تر میشه. هر اتفاق جدید، مرگ عزیزان، ازدواج، بچه دار شدن، جدایی، دانشگاه رفتن، سر کار رفتن، مشکلات خانوادگی، آدمایی که تو زندگی مون میان و میرن... همه شون به یه اندازه ای دوش ما رو سنگین میکنن. کم کم این ذهن پر میشه، سرریز میشه، خسته میشه و از توان می افته. این روان خسته سرریز شده باید یک جایی که جاش باشه تخلیه بشه، سبک بشه والا زمین گیرمون میکنه. اون جا هم دوستمون نیست که بگیم من روزی دوساعت با دوستم، با خواهرم، با مادرم صحبت میکنم چه نیازی به مشاور. همسرمون نیست. یک آدمیه که ما رو نمیشناسه، ما هیچ رودربایستی ای باهاش نداریم، اون هیچ محبت اضافه ای به ما نداره، همدردی بیخود نمیکنه، راه حل اشتباه نمیده، درس این کار رو خونده، تکنیکش رو بلده و به ما کمک میکنه از شر این بارهایی که تو سالیان سال رو دوشمون جمع شده و کمر روحمونو مثل یک درخت پرمیوه خم کرده، راحت بشیم. و از همه مهم تر ما وقتی جلو اون نشستیم رفتیم که چیزی رو عوض کنیم، درست کنیم، یک حس پذیرش و اعتمادی رو به حرفاش و راهنمایی هاش داریم که به دوستمون و خواهرمون نداریم. برای همین حرفای اون برامون موثره. 

یکی از دوستای من مشکلات جدی دامنه دار با خانواده شوهرش داشت که زندگیشو مختل کرده بود. بارها بهش گفتم پیش مشاور برو. گوش نمی کرد. معتقد بود مشکل از اون نیست که پیش مشاور رفتنش چیزی رو عوض کنه. و بقیه همین فکرهایی که همه ما وقتی اسم مشاور میاد به ذهنمون میرسه. شاید حق هم داشت ولی من اصرار کردم. بهانه وقت و پول و ... آورد. گفتم خدای نکرده اگر سرطان گرفته باشی میگی وقت ندارم بچه مو کجا بذارم؟ پول ویزیت دکترش زیاده؟ ماه هاست آرامش و آسایش خودت و خانواده ت مختل شده، این حالت چه فرقی میکنه با مریضی جسمی؟ جدی بگیرش. دنبال درمانش برو. بالاخره راضی شد و رفت. باورتون نمیشه بعد دوجلسه همه چیز عوض شده بود. برای خودش هم عجیب بود. می گفت وقتی برای شوهرم تعریف میکنم میگه من عین همین حرفا رو تاحالا صدبار بهت گفته بودم ولی انگار باید از زبون خانم مشاور میشنیدی که روت اثر کنه. راستش خیلی از حرفای مشاور رو من هم بهش گفته بودم. بدون هیچ تاثیری. ولی اون اعتمادی که ما به جایگاه مشاور داریم و اینکه وقتی میریم جدا تصمیم گرفتیم یه تاثیری توی زندگیمون ایجاد کنیم نه اینکه فقط با صحبت و دردودل سبک بشیم... همه اینا باعث میشه اگر اون مشاور درست انتخاب شده باشه، کمک گرفتن ازش واقعا به خوب شدن حالمون کمک کنه و من این تاثیر رو تو زندگی خیلی ها دیدم. 

اما گفتم اگر درست انتخاب بشه! این خیلی مهمه. انقدر که ارزش داره ماه ها برای تحقیق وقت بذارید. و در نهایت به یک آدم واقعا متخصص مراجعه کنید که هم قابل اعتماد باشه و هم باتجربه. نه کسی که صرفا درس این رشته رو خونده و مدرکی گرفته. این گشتن و پیدا کردن فرد مورد نظر مهم ترین بخش درمان از این راهه. اصلا قبل هرچیز شما باید ببینید به چه متخصصی نیاز دارید؟‌ مشکلتون رو باید با روانپزشک مطرح کنید یا مشاور خانواده یا مشاور فردی یا روانکاو و ... تخصص باید درست انتخاب بشه. کسی که نیاز به یک مشاوره مجرب خانوادگی داره اگر پیش روانکاو بره هیچ تغییری در حالش حاصل نمیشه و خیلی وقت ها روانپزشک با یه داروی ساده که به ضرورت تجویز میکنه اثر خیلی موثرتر و سریع تری رو روی مشکلی داره که سال ها با کمک مشاوره تنها داریم باهاش می جنگیم. پس بازم تاکید میکنم تشخیص مشکل و رجوع به متخصص مهم ترین بخش این قسمته. 

توی دلایل بعدی به عوامل معنوی و فکری و ... هم خواهیم رسید و قطعا درست کردن اونا هم کمک شایانی میکنه به حل مشکلمون ولی من میخوام در کنار اون عوامل این عامل رو هم جدی بگیرین. گاهی آدم همون درخت خم شده است که نیاز داره یک جایی خودش رو سبک کنه. فقط غر بزنه، فقط دردردل کنه، فقط رازهایی از زندگیش رو بگه که نمیتونه برای بقیه بگه، اصلا با کمک یکی دیگه دوباره فکر کنه... این اصرار برای کمک نگرفتن از مشاور فقط روند بهبودی رو کندتر و سخت تر میکنه. حتما روایت دردودل حضرت علی (ع) با چاه رو خوندید. من برای این مطلب دوباره هم رفتم سندش رو چک کردم. اصلا یکی از برداشت هایی که از اون حدیث میشه همینه که همه انسان ها وقت هایی نیاز دارن فشارهای روحی و سنگینی های ذهنشونو جایی زمین بذارن و سبک کنن و نباید توی همه موارد مدام ارجاعشون بدیم با رابطه با خدا و راز و نیاز. تاجایی که امیرالمومنین(ع) هم بعد نماز و نیایش تو مسجد کوفه رفتن در دل تاریکی سرشون رو تو چاه بردن و دردودل کردن. 

مشاور خوب خیلی وقتا میتونه برای ما نقش همون چاه رو ایفا کنه و این سبک شدن پیشش تاثیرات خیلی مثبتی روی حال و روحیه مون بذاره. غیر از اون توی خیلی از موارد ما مشکلاتی داریم که دلیل حال بد و روحیه گرفته مونه و مشاور آدمیه که به ما راه حل میده. اگر سن ازدواجمون گذشته... اگر با همسرمون مشکل داریم... اگر نمیدونیم با خانواده شوهرمون چطور برخورد کنیم... اگر با مادرمون مشکل داریم یا از دست بعضی رفتارای بچه هامون به ستوه اومدیم... اینجاست که باید به مشاور مراجعه کنیم و مطمئن باشید بعد یه مدت کوتاه اثر مثبتش رو می بینید. پس انقدر سختش نکنید. اگر شما هم فکر میکنید به هردلیلی ممکنه نیاز به مراجعه موقت یا بلند مدت به یک مشاور داشته باشید، از همین حالا شروع کنید. بگردید دنبالش!

اگر تجربه ای تو این مورد دارید هم ما رو بی نصیب نگذاردید. 


تا مورد بعدی. دیگه زمان رو نمیگم که شرمنده نشم. 



۹۶/۱۰/۰۴ موافقین ۲ مخالفین ۰
فرشته بانو

نظرات  (۱۵)

مشاور خوبه ولی خیلی گرونه،  دو سه جلسه بری نزدیک دویست سیصد هزار تومن در میاد.  من به خاطر پول زیادش نمیرم. 
پاسخ:
بله متاسفانه این مشکل هست. ولی خیلی وقت ها برای خیلی ها واقعا حکم همون آمپول های صد و دویست هزارتومنی رو داره که دکترا هرهفته تجویز میکنن. برای بیماری جسمی آدم از زیر سنگ هم پول جور میکنه ولی بیماری های روحی رو کسی جدی نمیگره در حالی که خیلی وقت ها عامل بیماری های جسمی هستن حتی!
۰۵ دی ۹۶ ، ۰۱:۵۴ کوثر متقی
خیلی ممنونم فرشته بانو
من یه کاری که مدتی هست انجام میدم این هستش که بحث های روانشناسی بیشتر گوش میدم که خودش کمکم میکنه حل مسئله راحت تر بشه واسم و این که علائم اختلالات مختلف روحی را میخونم که اینم کمک میکنه به این که بدونم اگه الان فلان ویژگی هست برای چی ...
پاسخ:
ممنونم کوثرخانوم. میشه راهنمایی کنید مباحث روانشناسی چه اساتیدی رو گوش میکنین یا اگر سایتی برای دانلود میشناسین معرفی کنین؟
۰۹ دی ۹۶ ، ۰۷:۵۰ فاطمه سادات
سلام و ممنون که ادامه ی بحث رو نوشتین
ضمن تایید تمام فرمایشات شما خواستم عرض کنم بعضی از مشاوران مراکز مشاوره ی نهاد رهبری دانشگاه ها تحصیلات حوزوی و روانشناسی رو با هم دارن، این مشاورها اغلب تواناتر از مشاورهایی هستن که فقط یکی از این تحصیلات رو دارن،هزینه ی دریافتی این مراکز هم از مراکز دیگه پایین تره . خوشبختانه چند وقتی هست که فرهنگسراهای محلات هم کلاس های آموزشی مهارتهای مختلف زندگی و  مشاوره ی گروهی و فردی  با هزینه بسیار پایین برگزار میکنند و مشاوران خوبی هم دارن ... 
به نظرم بهترین چیزی که یه مشاوره میتونه به ما بده یاد دادن مهارت های حل مساله هست،چیزی که اگه یادش بگیریم خودمون میتونیم خیلی از مشکلاتمون رو حل کنیم و کمتر به مشاوره نیاز پیدا میکنیم.
پاسخ:
سلام فاطمه جان. ممنونم بابت معرفی خوبت. 
بله مهارت حل مساله خیلی مهمه. به قول شما نیاز آدم رو به مشاور به شدت کم میکنه. اما به نظرم حتی با این توانایی هم بعضی وقت ها مراجعه ضروریه در حکم همون مشورت گرفتنه که اینقدر حتی تو دین توصیه شده. چون گاهی وقت ها یه زاویه دیدی به موضوع هست که ما هیچ جوره نمیتونیم از اون سمت نگاه کنیم وفقط یکی دیگه، یکی که بیرون ماجرا ایستاده میتونه نشونمون بده
ممکنه آدرس مباحث آیت الله تبریزیان رو به من هم بگین. من هم همین مشکل طبع سرد رو دارم.
پاسخ:
این آدرس یکی از کانال هاییه که من میشناسم:
tebeslamiayatollahtabrizian@
من باورم نمیشه تو به مشاوره اعتقاد نداشتی، تو تمام این سالها فکر میکردم خودت روانشناسی :-) 
من واقعا خیلی زیاد کمک گرفتم از مشاوره، خیلی زیاد! و همینطور کتابهای خیلی خوبی هست که به آدم کمک میکنه!
پاسخ:
نه عزیزم من توی وبلاگ قبلی هم گفته بودم که روانشناسی نخوندم. به مشاورا و روانشناس های صرفا دانشگاهی که تو مراکز مشاوره هستن اعتقادی نداشتم و الا اصل مشاوره گرفتن رو همیشه لازم میدونستم و خودم هم خیلی مشاوره دادم. 
توی تلگرام؟ سایت هم می شناسین؟
پاسخ:
بله اون تلگرام بود. این آدرس سایتشونه http://abbastabrizian.ir
بگردید ان شاالله توش پیدا کنید مباحثی رو که میخواید. 
سلام دوست خوبم
واقعا این سه پست عالی بودن. ایشالا حتما تکمیلشون کنید تا بیشتر استفاده کنیم.
در مورد مشاور هم من یه خانم روانشناس مدهبی میشناسم که چند نفر از دوستان پیشش میرفتن و خیلی راضی بودن، هم تخصصی کار میکنن هم معنوی و دینی. اسمشون الهه گلپایگانی هست.
تو نهاد رهبری دانشگاه علم و صنعت مشاوره میدن که فکر کنم فقط برای دانشجوهای دانشگاه باشه. ولی مرکز مشاوره هم سمت ستارخان هست. مرکز مشاوره وارش اینم شمارشه ۰۲۱۶۶۵۷۳۳۸
هزینه اش هم بالا نیست، منشی مرکز میگفت خود خانم گلپایگانی گفتن هزینه مشاوره کمتر باشه. بقیه ۸۰ هستن تو مرکز ایشون ۵۰.
واقعا مشاور مذهبی و مطمین خیلی کمه. دوستانی که میشناسیم به هم‌معرفی کنیم
پاسخ:
سلام فاطمه جان. خیلی ممنونم بابت معرفیت :) 
منم هر وقت مشاوره گرفتم مدتی کلی زندگیم تغییر کرد و به روال افتاد
واقعا مشاور خوب برای هر کسی نیازه
البته متاسفانه مشکلم اینجاست مشاوری که پیشش مشاوره میرم بنده رو خانواده م رو و همسرم رو میشناسه
و من یه مشکلی  با همسرم دارم که تقریبا ۴ ساله درگیرشم و نتونستم بهش بگم
منم معتقدم به هرکسی نمیشه اعتماد کرد
بنظر شما به مساوری که برای درمان یه بیماری تجویز خودارضایی میکنه میشه اعتماد کرد؟!!!
پاسخ:
فکر میکنم یکی از اولین ویژگی های مشاور خوب اینه که کاملا ناشناس باشه و قید و بندایی که در ارتباط با آشناها داری رو درباره اون نداشته باشی. والا درمانش هم نصفه و نیمه میشه. البته یک جاهایی باز هم موثره ولی خب آشنا نباشه خیلی خیلی بهتره
درباره این موردی که فرمودید اصلا نمیشه اعتماد کرد. 
۱۲ دی ۹۶ ، ۰۳:۱۷ کوثر متقی
قبلش یه چیزی بگم!این که عقیده ام بر این هست که حرف اساتید را صددرصد می تونم قبول نداشته باشم و روی حرف همشون قطعا فکر میکنم بعد می پذیرم :)
من  دکتر هلاکویی،میثاق،بابائی زاد،شیری و شهرام اسلامی را گوش میدم 
مخصوصا هلاکویی...
پاسخ:
ممنونم از معرفیت کوثرجان :)
۱۲ دی ۹۶ ، ۰۸:۵۹ کوثر متقی
+دکتر مجد
۱۲ دی ۹۶ ، ۲۲:۲۸ مینا (خواننده قدیمی همیشه خاموش )
سلام.

با دقت دارم این موضوع رو دنبال میکنم و بهش فکر میکنم. جالبه برام ، همیشه فکر میکردم شما خودتون روانشناس هستید. مدتی هست که به این نتیجه در مورد مشاوره رسیدم و ممنوناحترام از نکات عالی .  با اینکه میدونم خیلی درخواست صحیحی نباشه اما بد نبود اگر کلینیک های مشاوره خوبی هم می‌شناختید معرفی میکردید

مثلا من کسی هستم که واقعا نیاز دارم بهش. ممنونم.
پاسخ:
سلام مینا جان. ممنونم ازت که روشن شدی :)
آره فکر میکنم باید بالای وبلاگ بنویسم که من روانشناس نیستم! گویا خیلی ها همین فکرو میکردن‌:))
من اگر بشناسم مشکلی تو معرفی ندارم ولی فعلا تنها جایی که میتونم معرفی کنم کلنیک دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران هست. پل گیشا. 
اگر بقیه دوستان هم معرفی کنن خیلی خوب میشه
سلام ممنون از مطالب خوبت امیدوارم بتونم حال خودمو خوب کنم 
چند وقته بیشتر از قبل حالم خراب میشه 

راستی من شنیدم مرکز مشاوره امین میدان انقلاب، کارگر شمالی خوبه ولی متاسفانه فقط برا دانشجوهاست و من نتونستم برم 
هزینه ش هم گفتن در حد وسع خودتونه

دوستان اگه جاهای دیگه میشناسید با هزینه ی کم لطفا معرفی کنید
پاسخ:
سلام عزیزم ان شاالله که خیلی زود حالت خوب خوب بشه. 
من اینجا رو گفتی نمیشناسم. مرکز مشاوره دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران هم که پل گیشاست، متخصصانش خوبن و هزینه هاش به نسبت جاهای خصوصی بهتره. اما متاسفانه چون مشاوره معمولا یه فراند طولانی مدته، در هرحال در نهایت هزینه هاش زیاد میشه
سلام خدمت شما
واقعا ممنون از این موصوعی که مطرح کردید و چقد خوب با تفکیک و جزئیات شرحش میدید
با اینکه خودم سالهاست این حرفا رو میزنم و مرور میکنم چقد شنیدنش از زبون شما شیوا و موثر بود
پاسخ:
سلام ممنون از لطفتون. بله همین طوره. برای خود من وقتی مینویسم یه تذکره، وقتی دوباره میخونم همین طور. و همین حرف ها رو هرجای دیگه ای هم باشه میخونم و اثرشو میبینم چون مدام به یادآوری نیاز داریم
اون دوست عزیزی که خانم الهه گلپایگانی رو معرفی کردن شماره تماسشون اشتباه بود کاش شمارشون رو اصلاح کنن
و اینکه کاش شما  خودتون که در این زمینه تحقیق و جستجو کردین چند تا مشاور رو معرفی میکردین 
و همه از این سرگردونی در میومدیم
پاسخ:
من ترجیحم این بود که شخص معرفی نکنم. اما یکی دونفر رو توی تهران میشناسم که تعریفشون رو شنیدم و خودم مستقیم نرفتم اما از دوستان مطمینم شنیدم. بذارید شماره هاشون رو پیدا کنم میذارم تو همین کامنت ان شاالله
ممکنه اگه فراموش کردم یادآوری کنید؟
سلام فرشته جان یادآوری... شماره تماس مشاور خوب😊

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی