همسر بهشتی

زن ها فرشته اند...

همسر بهشتی

زن ها فرشته اند...

fereshte.goodwife@gmail.com
کانال ایتا: heavenlywife@

آخرین مطالب

نقش ایمان در ازدواج

دوشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۵، ۰۳:۵۲ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم


توی معیارهای ازدواج، خیلی ایمان را میشنویم. معیار اول...مهم ترین ویژگی...همه این ها درست. اما یک نکته خیلی مهم دیگر هم هست. ایمان را اگر درست نشناسیم، درست تعریف نکنیم، اگر قضاوتمان درباره مومن بودن یا نبودن فردی، معیارهای درستی نداشته باشد...ذره ای فایده ندارد. کار را بدتر میکند که بهتر نمی کند. وارد زندگی که می شوی، اصلا از همه مومن ها بدت می آید. از دین هم زده می شوی... چرا؟ چون تشخیصت از ایمان درست نبوده. ظاهری بوده. اشتباه بوده. اگر از آن دسته آدم هایی هستید که ایمان یکی از معیارهای اصلی ازدواجتان است، خیلی خیلی خیلی مراقب باشید گول ظاهر را نخورید. 

اما چطور بفهمیم؟ چطور ایمان واقعی را تشخیص بدهیم؟

یکی از راه های مهم برای تشخیص ایمان افراد، نگاه کردن به رفتارشان در بزنگاه هاست. اگر میخواهید بفهمید طرف چقدر مومن استف ببینید در لحظه های حساس چه رفتاری از خودش نشان میدهد...چقدر به آن چیزهایی که عقیده اش است، پایبند است...

وقتی موقعیتش در خطر است، دروغ میگوید یا نه؟ حاضر است همه تبعات بعدی صداقت را به خاطر اطاعت از دستور خدا به گردن بگیرد یا نه: خیلی راحت با توجیه مصلحتی و موردی و اتفاقی گناه می کند؟

وقتی عصبانی می شود، روی رفتارش کنترل دارد یا نه: با توجیه دست خودم نبود و نتونستم جلو خودم را بگیرم، همه کاری می کند و هرحرفی از دهانش بیرون می آید؟ 

در بحث ها و اتفاق ها طرف حق را می گیرد؟ حتی اگر به ضررش باشد؟ 

وقتی دیرش شده، کار واجب دارد، عجله دارد، سرش شلوغ است...باز  هم نمازش را اول وقت می خواند؟

نسبت به بنده های خدا خیرخواه و بخشنده هست؟

چقدر خودخواه است؟ چقدر به خاطر بقیه از حق خودش میگذرد...

این ها نمونه هایی از بزنگاه ها بود. نمونه های زیاد دیگری هم هست که باید پیدا کنید و خواستگارتان را در آن ها بسنجید. با سوال کردن از خودش، با تحقیق، با قرار دادن طرف در آن موقعیت...

ایمان آدم ها را از بزنگاه ها بشناسید! نه از ظاهرشان...حرف هایشان…شعارهایشان...



نظرات  (۶)

درسته اما برای اینکه تو این بزنگاه ها قرار بگیریم باید مدت طولانی با خواستگار رفت‌و امد داشته باشیم . مگه با چند جلسه خواستگاری میشه شناخت کافی پیدا کرد؟  
تحقیق هم که کنی هیچکس از عیب و ایرادای خواستگار حرفی نمیزنه . راه حل شما چیه؟
پاسخ:
به هرحال اگر جلسات خواستگاری برنامه ریزی شده و هدفمند باشه خیلی موثرتره. مثلا چهار پنج جلسه دوساعته مفید با سوالات خوب شناخت قابل توجهی به انسان میده. اما غیر از اون تحقیق  خیلی مهمه و حتی مهم تره. درباره اهمیت تحقیق و چگونگی تحقیق مفید هم یکبار مفصل نوشتم همین جا.
سلام :) مثل همیشه عالی.
بوس بوس
پاسخ:
سلام لوسی می جان. ممنون. خوشحالم که وبلاگت رو پیدا کردم دوباره. سبک خاص منحصر به فردی داره وب نویسیت. 
سلام
ببخشید نیازه بعضی ویژگیها رو خانواده ش هم داشته ن؟
ایمان رو اگه نخواهیم تو ظاهر خانواده ببینیم چیکار باید بکنیم؟
پاسخ:
سلام. واقعیتش اینه که نقش خانواده خیلی خیلی مهم تر از چیزی که فکر میکنیم. اجازه بدید یه پست مستقل درباره این موضوع بنویسم به سوال شما هم اشاره میکنم ان شاالله. 
سلام
ممنونم ازتون عزیز دلم 
من دارم یواش یواش مطالبتون رو میخونم
سلام
خب این چیزا را چجوری با سوالامون بفهمیم؟ یعنی چه سوالایی بپرسیم؟؟
میشه یه مجموعه سوالات خاستگاری را اینجا بنویسید؟
پاسخ:
سلام. ای کاش که بشه و برسم که بنویسم. نمیتوم الان قولش رو بدم ولی امیدوارم که به زودی بشه همچین پستی بذارم و با همفکری دوستان در کامنت ها سوالات رو کامل کنیم. 
فعلا سوالات کتاب مطلع مهر آقای بانکی و سوالاتی که آقای شهاب مرادی توصیه کردند رو معرفی میکنم بهتون. 
۰۳ خرداد ۹۷ ، ۱۷:۰۸ سندس در جست وجوی حقیقت
کاملا باهات موافقم، جدیدا من به این ننتیجه رسیدم که به جای ایمان از این عبارت استفاده کنم که ببینم طرف مقابل چقدر خدا ترسه، چقدر خواست خدا و امر خدا رو ترجیح میده تو زندگی و کارش، چقدر صبر داره، چطور در مسائل جهت گیری داره؟ تو تصمیم گیریهاش نگاه خدا براش مهمه یا نگاه دیگران؟ البته فهمیدن این موارد سخته و عمل کردن بهشون خیلی خیلی سختر اما اینکه همچین چیزی رو در نظر داشته باشه و به سمتش حرکت کنه نشونه خوبیه. درسته؟
پاسخ:
دقیقا. به چه نتیجه خوبی رسیدی. نمیدونم ما کی میتونیم از شر این کلیشه های تکراری آدم مذهبیا که تو ذهنمون حسابی ثابت شده رها بشیم. 
اینکه فرد مقابل واجباتش رو انجام بده و محرمات رو انجام نده که باید باشه ولی بعد از اون و در مرحله بعد وقتی وارد مستحبات میشیم، فکر میکنم یکم باید اولویت ها رو عوض کنیم. اینایی که تو میگی بیاد رو، اونایی که به ظاهر مربوطه، هرچی یه سرش به ظاهر میرسه رو بذاریم پایین تر. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی